Elisabet Jensen +46 (0) 70 657 73 63, Kenneth Jensen +46 (0) 8 540 626 92 info@listin.se

LISTIN Wellness nyhetsblogg

Håll dig uppdaterad med de senaste nyheterna och uppdateringarna

LISTIN Wellness nyhetsblogg

Håll dig uppdaterad med de senaste nyheterna och uppdateringarna

Åldrande och näring

av | 5 april, 2018

Våra kroppar använder makronäringsämnen, främst kolhydrater, protein och fett. Det är vitaminer och enzymer som samverkar och sätter igång reaktioner i kroppen. Det betyder att vitaminer är väsentliga för våra liv och vår hälsa, eftersom utan dem kan inte enzymerna fungera ordentligt.

Det bästa sättet att få i sig vitaminerna är naturligtvis genom en hälsosam kost. En balanserad och varierad kost ger kroppen vitaminer och mineraler som den behöver. Men vitaminkraven förändras med åldern. Till exempel har barns kroppar ett högre behov av vissa vitaminer än vuxna. Låt oss ta en närmare titt på hurvida behovet av vissa vitaminer förändras när vi blir äldre.

D-vitamin

De äldre får vanligtvis mindre exponering för solljus, vilket kroppen behöver för att producera vitamin D. I takt med att vi blir äldre förändras vår hudtjocklek vilket gör att det blir svårare för kroppen att ta upp vitamin D via solljus. Den typ av livssmedel som ofta konsumeras av äldre har ofta även en mindre halt av vitamin D.

Det bästa sättet att se till att man har en bra D-vitaminnivå är att göra en vitaminkontroll, detta för att säkerställa att du ligger på en god balans. Risker med en brist på D-vitamin är fetma och mörkpigmenterad hud. Bor du högt upp i norr och exponeras väldigt lite för dagssljus? Eller har du någon annan faktor som kan påverka din absorbtion av D-vitamin så är det en god idé att se till att dina nivåer ligger bra till.

Vitamin B12

Vitamin B12 bidrar till en normal bildning av röda blodkroppar och ser även till att vi har en normal funktion i vårt nervsystem. Även om du teoretiskt kan få Vitamin B12 brist i vilken ålder som helst är det vanligare hos äldre. Detta pågrund av en minskad produktion av magsyra. Låg produktion av magsyra kan minska absorptionen av vitamin B12. Har du en vegansk kost kan du också ligga i en större riskzon eftersom vitamin B12 nästan uteslutande finns i kött och mejerier.

Magnesium

Det är att föredra att få magnsium från kostkällor, snarare än kosttillskott, eftersom magnesiumtillskott kan utlösa diarré. Bra magnesiumkällor inkluderar lövgrönsaker, frön, nötter, bönor, hela korn och avokado. Hur vet du om du får i dig tillräckligt? Blodprov för att kontrollera magnesiumbrist är inte nödvändigtvis korrekta eftersom endast ca. 1% av magnesium cirkuerar i blodet. Majoriteten av kroppens magnesium lagras i dina ben och mjuka vävnader. Ett bättre test är att kontrollera sina magnesiumnivåer i dina röda blodkroppar. Fråga din läkare om detta.

Kalcium

Vi tänker ofta på kalcium som en bra mineral för våra bens hälsa, men det är också en mineral som spelar flera roller i människokroppen. Äldre människor kan behöva en mer kalciumrik kost än yngre människor av flera skäl. Att bli laktosintolerans blir vanligare med åldern, vilket gör det svårare att konsumera mejeriprodukter, som är en viktig källa till kalcium. Lyckligtvis är kalcium rikligt i andra livsmedel också, särskilt tofu, grönsaker och lövgrönsaker. Läkemedel kan ha en negativ påverkan på vårt kalciumupptag och minska absorptionen, ett exempel på detta läkemedel kan vara mediciner som används för att underlätta syreupptagning. Fråga din läkare om du tar en medicin som kan påverka din kalciumabsorption.

Järn

I rimliga mängder funkar järn som en antioxidant som hjälper till att bekämpa friradikalskador (som kommer från syreupptagningen), men över en viss mängd kan den faktiskt skada vävnader. Så det finns en ”sweet spot” för järn. Absorption av järn minskar något med åldern och äldre människor konsumerar färre järnrika livsmedel. För vissa kan detta leda till brist. För att undvika att få för mycket järn, fråga din läkare om att kontrollera en järnpanel för att se var din järnstatus ligger – men kompletterar inte järn utan att veta om du behöver det. Järntillskott kan också orsaka obehagliga biverkningar, inklusive illamående och förstoppning, och din kropp kan inte förfoga över överskott av järn.

Poängen med det hela

Vitaminer och mineraler samarbetar för att hjälpa dig att hålla dig frisk, och om du har en varierad kost kan du få tillräckligt av det som behövs. D-vitaminstatusen är dock mer beroende av sol exponering än kost, så du kan fortfarande ha låga nivåer även om du har en hälsosam, balanserad kost. Med Kyäni Triangle of Wellness kan du kompensera brister i din näring, inklusive vitaminerna D och B12, som kan vara mer värdefulla vid högre ålder.

Gå till vår webbshop för att sätta din Kyäni Triangle of Wellness på Autoship!

  • en

Om LISTIN Wellness

Vi är oberoende representanter för Kyänis Wellness produkter. Kyänis produkter är noga utvecklade genom omfattande forskning för att ge dig all näring; vitaminer, mineraler, antioxidanter och spårämnen du behöver för en mer hälsosam livsstil.

Prenumerera